De PVC Vloeren Specialist

Tarkett keert terug naar organische groei…

Vloerenconcern Tarkett heeft in het derde kwartaal van dit jaar een netto-omzet van 907,1 miljoen euro geboekt, een fraaie toename van 8,0 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Organisch komt de groei 2,6 procent hoger uit, met name dankzij de divisie Sports, die een vooruitgang van net aan in de dubbele cijfers behaalt. De andere divisies in de groep presteren in organisch opzicht min of meer vlak, met uitzondering van Noord-Amerika dat ‘like-for-like’ 2,2 procent moet inleveren.

In de eind juli gepubliceerde halfjaarcijfers leek Tarkett zich nog enigszins zorgen te maken over de bescheiden organische groei van 1,3 procent, te meer daar deze in het tweede kwartaal naar minus 0,6 procent was gezakt. Over het voorbije kwartaal is CEO Fabrice Barthélemy duidelijk beter te spreken: “Onze activiteiten in het derde kwartaal zorgden voor een positieve organische groei en bemoedigende resultaten.”

De aangepaste ebitda (bruto-bedrijfswinst) van het concern komt in het derde kwartaal uit op 107,5 miljoen euro, ofwel 11,8 procent van de omzet en op de kop af 10 procent hoger dan een jaar terug. In het derde kwartaal van 2018 lag de bruto-bedrijfswinst op 97,7 miljoen euro en de ‘marge’ iets lager op 11,6 procent. “De verbetering van onze winstgevendheid werd echter belemmerd door de zwakke prestaties in Noord-Amerika,” zo vervolgt Barthélemy, die om deze reden een actieplan voor die contreien aankondigt, specifiek met op de vraag afgestemde productintroducties van PVC vloeren en tapijttegels in de middenprijsklasse.

Budel 26 oktober 2019