De PVC Vloeren Specialist

Opnieuw goede CBS-cijfers ‘wonenretail’

De winkels in meubels en woninginrichting algemeen assortiment (+7,7 procent) en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (+7,2 procent) realiseren in september opnieuw de grootste omzetstijging in het segment non-food, zo meldt het CBS vandaag. De omzet van alle winkels in non-food bij elkaar groeit met 4,4 procent, praktisch gelijk opgaand met de detailhandel als geheel, die een plus van 4,6 procent neerzet in de laatste maand van het derde kwartaal. Rotsvaste uitschieters zijn de webwinkels (+17,1 procent) en zeker de multi-channelers (+29,1 procent).

De winkels in meubels en woninginrichting sluiten het derde kwartaal af met (volgens nog voorlopige cijfers van het CBS) een plus van 8,7 procent (volume: +7,7 procent). In de kwartalen een en twee bedroeg hun omzettoename respectievelijk 4,7 en 9,2 procent.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (waaronder verkopers van parket, laminaat en kurk) komen in de metingen van het CBS tot een vooruitgang van 8,0 procent (volume: +8,0 procent) in het voorbije kwartaal. In de eerste twee kwartalen tekenden zij al 8,0 en 4,8 procent omzetgroei op.

Ter vergelijking: de cijfers van de INretail Woonwinkelmonitor (elders in het Nieuws van vandaag) laten voor de verzamelde woonbranche een omzetstijging zien van 7,4 procent in het derde kwartaal.

Budel 16 november 2019